Nowa alternatywa dla klasycznego leasingu czyli wynajem długoterminowy jest stosunkowo świeżym produktem na rynku finansowania pojazdów.
Pojawia się wiele wariacji nazw tego produktu jak chociażby „auto na abonament” lub „leasing full service”.
Wynajem długoterminowy to usługa, która w dużej mierze dedykowana jest firmom, lecz pojawiają się również oferty dla osób fizycznych.
Klient w ramach usługi wynajmu długoterminowego otrzymuje pojazd w dzierżawę w zamian za ustalony wcześniej czynsz najmu. W przeważającej części ofert w czynszu zawarte są również opłaty za ubezpieczenie oraz serwis pojazdu. Użytkownik ponosi jedynie koszty związane z tankowaniem auta, dolewaniem płynu do spryskiwaczy oraz myciem samochodu. Częstym dodatkiem do umów wynajmu długoterminowego również są opony zimowe, których komplet zapewnia finansujący.
Na koniec trwania umowy najemca zwraca pojazd właścicielowi i umowa się kończy. Bywają oferty z możliwym wykupem po zakończeniu trwania wynajmu, lecz nadal jest to rzadkość lub jest to nieopłacalne dla najemcy ze względu na wysoką cenę pojazdu.
Podobnie jak przy zawieraniu umowy leasingu, podczas składania wniosku o wynajem samochodu, Klient jest weryfikowany pod kątem zdolności kredytowej. Wymagania są często niższe niż w przypadku leasingu, lecz nadal problematyczne będzie udzielenie wynajmu podmiotom, które mają problemy z BIK lub KRD.
Rata wynajmu zazwyczaj jest zdecydowanie atrakcyjniejsza niż rata leasingowa. Ma to związek z wysoką wartością końcową pojazdu oraz wyższymi rabatami na zakup auta przez firmy finansujące. Znane są przypadki, że rata wynajmu była dwukrotnie niższa niż rata leasingu tego samego samochodu w tym samym okresie czasu i trwania najmu.
Raty są niezmienne przez cały okres wynajmu długoterminowego co daje dodatkowe korzyści w postaci łatwego obliczenia budżetu firmy. Dotyczy to również opłat za polisę oraz serwis. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie zaskoczą nas niespodziewane wydatki związane z eksploatacją pojazdu.
Na tym różnicę między klasycznym leasingiem a wynajmem długoterminowym się nie kończą. Podstawową różnicą jest limit kilometrów który obowiązuje podczas trwania umowy wynajmu.
Aby obliczyć wartość rezydualną, czyli wartość samochodu po założonym okresie czasu, firma finansująca musi założyć przebieg pojazdu w momencie zakończenia pojazdu. Bez tych informacji nie będzie możliwości ustalenia wysokości raty wynajmu.
Nie oznacza to jednak, że po przejechaniu limitu kilometrów samochód zostanie zablokowany i nie będzie można się nim poruszać. Podczas podpisywania umowy wynajmu ustalana jest stawka za nadprzebieg, która dla każdego pojazdu ustalana jest indywidualnie. Zazwyczaj jest to kilkadziesiąt groszy. Przy zwrocie auta naliczona zostanie opłata za nadprzebieg. Ważne – niektóre firmy finansujące mogą odmówić przyjęcia samochodu przy zwrocie jeżeli nadprzebieg wynosi więcej niż 10% założonego limitu. Warto sprawdzić te zapisy w momencie podpisywania umowy.
Polisa w wynajmie długoterminowym zapewnia najemcy również możliwość skorzystania z usług likwidacji szkód oraz samochodu zastępczego. Oznacza to, że w przypadku szkody wszelkie formalności załatwione będą przez właściciela pojazdu, a najemcy zostanie udostępnione auto zastępcze na czas likwidacji szkody.
Warto zwrócić uwagę na stan przedmiotu wynajmu przy zwrocie. Wszelkie szkody należy zgłaszać niezwłocznie oraz dbać o stan auta. Wynajmujący oczekuje pojazdu w stanie niepogorszonym co oznacza, że akceptuje niewielkie uszkodzenia eksploatacyjne (ustalane na podstawie obowiązującego przewodnika PZWLP), lecz za każdą poważniejszą szkodę lub brak będzie obciążał najemcę. Z wynajętym samochodem zatem warto obchodzić się jak z własnym a unikniemy nieprzyjemnych sytuacji przy zwrocie samochodu.
W przypadku wynajmu długoterminowego, przedsiębiorca wszystkie koszty związane z użytkowaniem samochodu (rata najmu, paliwo, opłaty za przejazd autostradą) może wpisać w koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Rozwiązanie przynosi korzyść, bowiem obniża wysokość podatku.
Długoterminowy wynajem samochodów ma swoje wady i zalety.
Do plusów najmu długoterminowego można zaliczyć:
- brak wkładu własnego (może wystąpić opłata za start – od 1 do 5 tys zł);
- łatwiejszy sposób pozyskania pojazdu – brak konieczności wyszukiwania konkretnego egzemplarza;
- wygoda użytkowania;
- łatwość zaplanowania wydatków firmowych i osobistych;
- zdecydowanie atrakcyjniejsza miesięczna opłata za użytkowanie samochodu;
- dzierżawca nie ponosi kosztów związanych z serwisem, ubezpieczeniem oraz przeglądami gwarancyjnymi;
- w przypadku awarii pojazdu, użytkownik ma zapewniony samochód zastępczy oraz obsługę likwidacji szkody;
- korzyści podatkowe.
Długoterminowy wynajem samochodów – wady
- można dzierżawić jedynie nowe auta,
- opcja wykupu zazwyczaj jest nieopłacalna ze względu na zbyt wysoką cenę samochodu,
- odgórnie ustalony limit kilometrów, przekroczenie wiąże się z konsekwencjami finansowymi,
- uszkodzenia wynikające z eksploatacji auta (ponadnormatywne zużycie) powoduje dopłatę na rzecz firmy finansującej.
Podsumowując długoterminowy wynajem samochodów w swojej budowie jest zbliżony do leasingu operacyjnego. Jednak w momencie zakończenia umowy klient, zazwyczaj nie wykupuje wynajętego auta, ponieważ koszty związane z wykupem są bardzo wysokie. W leasingu operacyjnym natomiast, cena wykupu jest z góry ustalona i zazwyczaj niższa. Warto też zauważyć, że w leasing można brać samochody używane jednak ma to wpływ na dalsze koszty użytkowania. W tym serwisowe i ubezpieczeniowe.
W chwili obecnej obydwa produkty są dobrą oferta dla klienta jednak mnogość ofert wynajmu długoterminowego, wygoda użytkowania oraz bardzo atrakcyjne raty powodują, że niedługo leasing pojazdów będzie miał zastosowanie jedynie dla używanych samochodów gdyż nie zapewnia takiego bezpieczeństwa i atrakcyjności jak wynajem długoterminowy.